i257
17.05.2009 "Uusi" moottori tarjoutui ostettavaksi. Kiusausta oli vaikea vastustaa, sillä ,,Ares" moottorit kykenevät kilpailemaan käynnin varmuudessa parhaimpienkin vastaavien 4-tahtimoottorien kanssa. Mitä käynnln tasaisuuteen tulee, käy 2-silinterinen ,,Ares" moottori yhtä tasaisesti kuin parhain 4-silinterinen 4-tahtimoottori, sitä paitsi on ,,Ares" moottorien käynti äänettömämpi kuin minkään 4-tahtikoneen johtuen tämä ,,Ares" koneiden uudenaikaisesta ja yksinkertaisesta rakenteesta.
i260
17.05.2009 Lohko on jossain vaiheessa saanut uutta maalia. Ehkä silloin kun pakkashalkeamaa on paikattu.
i258
17.05.2009 Scheblerin kaasuttaja - patentti vuodelta 1902.
i261
17.05.2009 Apulaitteiden sijoittelu viittaa 1920-luvulle.

Helsingin moottoritehtaan kuten lukuisten muidenkin yritysten esitteitä menneiltä vuosikymmeniltä löytyy mainiosta Kansalliskirjaston digitoidusta arkistosta.Lisää...
i262
24.05.2009 Turkkilautojen tekeminen on päässyt käyntiin.
i263
31.05.2009 Uudet tulpat ja johdot. Jo pärähti iloisesti käymään yhdellä kiskaisulla.

Ainakin etupään liukulaakeri on sen verran väljä, että tästä ei ole "suoraan ajoon". Ehkä joskus palaan asiaan kunhan ensin olen päässyt vesille.
i264
31.05.2009 Luonnostelma perätuhdoksi on tehty.
i265
07.06.2009 Näpertely jatkuu hitaasti, mutta toistaiseksi varmasti. Lakkapurkin pääsin korkkaamaan.
i266
26.06.2009 Alkuun olin ajatellut kanteen kotimaisia puita, sittemmin haikailin jotain mahongin näköistä, mutta sattumusten kautta päädyin paikallisen sahurin kenttäsirkkelin tuotoksiin. Ehkä ihan hyvä näin - uudet haasteet vielä auton katolla nipussa.
i267
28.06.2009 Tällekin laudoitukselle löytynee oikeaoppinen nimi vaan ei tule mieleen. Melkoista jumppaa oli noin 17 millisen kappaleen taivuttelu huonoilla vehkeillä ja voimilla lähes paikoilleen.
i268
04.07.2009 Viikolla hankin lisää puristimia ja tässä ensimmäinen sarjoista liimattuna.
i269
05.07.2009 Seuraavana päivänä on vuorossa toinen puoli. Liiman lisäksi laitoin sarjat kiinni myös ruuveilla.
i271
05.07.2009 Turkkilaudat imevät tervaa ja pellaöljyä. Tervaa lähinnä tuoksun vuoksi.
i270
05.07.2009 Liimausten kuivumista odotellessa piirtelin skantäkkitarpeita.
i272
05.07.2009 Tappiporaa ei ilmeisesti pitäisi käyttää vapaalla kädellä, koska sutta tulee kohtuuttoman paljon. Onneksi tarve on vähäinen.
i273
10.07.2009 Sisälaitaa kiertävä puutavara on paikoillaan. Päädyt tein kahteen kertaan - toisella kertaa riittävän leveästä vanhasta saunan seinästä.
i274
12.07.2009 Sain veistetyksi loputkin aihiot kantta kiertävästä palapelistä. Tavara on liian järeää paikalleen liimattavaksi, joten käytän vielä höylässä.
i275
17.07.2009 Varpelautojen aihiot on höylätty puoleen alkuperäisestä paksuudesta ja styyrpurin puoleiset on etummaista palaa lukuunottamatta liimauksessa. Keulassa on vielä askartelemista, joka odottaa oikeita aineita ja koko rovin kiskomista hiukan taaksepäin, ettei vajan peräseinä ole sentin päässä.
i276
18.07.2009 Kevyt kenttäsirkkeli piti improvisoida, jotta kylkilistat saa sahattua ulos jonkun suurella vaivalla työstämistä irokopaneeleista. En taaskaan "muistanut" koko ajan pitää hengityssuojainta ja kurkun päässä tuntui aika häijyltä vielä useamman tunnin jälkeen.
i277
19.07.2009 Epoksin kanssa läträtessä en voi välttyä valumilta. Vaikka kyljille vielä jonkun käsittelyn joudunkin tekemään, niin kuivuneen epoksin hinkkaaminen ei houkuttele ja siksi teippailin sanomalehteä kylkeen.

Asetonipulloa olen oppinut pitämään käsillä. Sillä lähtee useimmat tahmat käsistä ja muista vääristä paikoista kunhan ei ole ehtinyt läpikuivaksi.
i278
19.07.2009 Vaihteeksi tuntuu, että pääsee eteenpäin. Ylimääräiset reunukset on sahattu ja höylätty pois.

Kylkilistat sahasin vielä tässä kuvassa näkyvää vaihetta kapeammaksi.
i279
19.07.2009 Viikonlopun työrupeaman päätteeksi siivosin isoimmat irokopurut ja muita sahausjätteitä pois jaloista häiritsemästä ja kokeilin hiukan miten "intarsiatyöt" sujuvat. Taas on viikko aikaa miettiä tekeekö saumalla vai ilman.
i280
26.07.2009 Hyllystä otetaan mitä löydetään, kuten kattohuopanauloja...
i281
27.07.2009 ja hiukan höylää liimausten kuivuttua.
i282
27.07.2009 Keula on jäänyt viimeiseksi, koska siellä pitää hiukan kikailla.
i283
28.07.2009 Keulan kansirimat liimauksessa.
i284
29.07.2009 Teipattuna ja raot on täytetty epoksin ja irokopurun sekoituksella. Pakkausteippi ei ihan ehkä ole tehokkainta, mutta toiminee tässä kohdassa kun ei ole isommasta kyse.
i287
31.07.2009 Kuituhommissa.
i288
31.07.2009 Kuidut on uitettu epoksilla ja tekeleen yli on viritetty kevytpeite ehkäisemään lepakoiden jätöksiä tippumasta tuoreelle pinnalle.
i289
03.08.2009 Ensimmäinen kylkilista on liimauksessa. Ruuvien sijoittelua helpotti se, että kaarien kohdat olin merkannut aiemmin huopakynällä ennen kansirakenteiden tekoa.
i290
04.08.2009 Seuraavana päivänä on toisen vuoro.
i291
10.08.2009 Kylkilistojen sahausjätteistä tein varpelautoihin kovapuiset reunukset ja "ohjauspulpetin" suunnittelu on alkuvaiheessa.
i292
17.08.2009 Pintaan on vedetty lakkaa ja kärpänen ihastelee omaa kuvaansa.
i293
17.08.2009 Kuvaa keulasta...
i294
17.08.2009 ja peräpeilistä.
i295
18.08.2009 W1 lähtee osaavampiin käsiin. Stefa vuotaa öljyä enkä omilla värkeillä lähde arvaamaan olenko laittanut sen vinoon vai onko muuta häikkää. Samalla saavat korjata muutamia pilalle väännettyjä kierteitä. "Rasitustestit" sujuivat muuten kohtuudella - kaasariinkiin alkaa löytyä säätöjä.

Toisin on laita Areksen kanssa, siitä löydän ainoastaan on ja off asennot ja pakoputkesta työntää sen verran öljyä, etten kehtaa sellaisella mennä järvelle. Ääni on tosin hauskaa pörinää, mutta kuivalle pakokaasusysteemillekin pitäisi miettiä reititystä tarkemmin.

Eli W1:sellä yritetään päästä toistaiseksi eteenpäin.
i296
23.08.2009 Haisteltiin sen verran ulkoilmaa, että vedettiin ulos tarilerin päälle, traileri ympäri ja takaisin sisään ja trailerin toisesta päästä ulos. Seuraavaksi varmaan istutellaan moottoria sisälle, jolloin kokonaismassa taas kasvaa.
i297
23.08.2009 Yleinen harmaantuminen johtunee vajassa vietetyistä vuosista erilaisten hiontapölyjen ja liuotinhöyryjen kanssa.
i298
29.08.2009 Vika ei ollut stefassa vaan loppun kuluneessa laakerissa. Olin taannoin epähuomiossa vaihtanut moottoria purkaessani laakerit tämän ja raatomoottorin kesken.

Moottorin vesikierto on tiivistetty ja viimeiset koeponnistukset on ajettu penkissä. Nyt moottori on nostettu sisälle veneeseen asentamista varten.
i299
30.08.2009 Odotettua pienemmällä sähläämisellä sain moottorin sen verran kohdillensa, että laipat sai kiinni toisiinsa. Hienosäätö ja lopullinen kiinnitys jää tuonnemmaksi.
i300
05.09.2009 Tuntui oudolta porata reikä veneen pohjaan. Rautalangassa on ripustettuna teipillä eristetty valumuotti. Reikään on ensin imeytetty juoksevaa epoksia ja perään täytteeksi lasikuitukudosta, jota painelin vasemmalla näkyvällä työkalulla. Viimeiset silaukset on tehty hiukan sakeutetulla epoksilla. Toiveena on, että paljasta puuta ei jää kosketuksiin veden kanssa.
i301
12.09.2009 Hiukan hienosäätöä ja moottori on linjassa akselin suhteen.
i302
12.09.2009 Pakoletkun ja äänenvaimentajan yhdistelmä on laitettu päistänsä kiinni.

Ohjaussysteemin ergonomia mennee uudellen mietittäväksi kunhan kokonaiskuva alkaa hahmottua. Vaijerihässäkästä päätellen miettimistä on vielä runsaasti.
i303
20.09.2009 Sisään tulevalle vedelle on laitettu suodatin.
i304
20.09.2009 Suunnitteluvaiheessa on nyt noin kolmas versio siitä, mistä ja miten venettä joskus ajetaan. Rimat hahmottelevat kuskipukin sijoittumista.

Sisäpuoli tuli imuroitua, kevyesti hiottua ja lakattua taas kertaalleen.
Sivun alkuun