i199
22.03.2008 Kohta tässä on mennyt kolme vuotta ja välillä maistuu jo puulle. Tässä kuitenkin mallikaaren uusiokäytön valmistelua.
i200
26.04.2008 Keulaan pitää saada käyrää puutavaraa, joka laminoidaan noin 4 millisistä liuskoista. Tässä höyrytetään liuskoja letkeiksi.

'Pihakeittiön' kaasukeitin on päässyt hyötykäyttöön rouskujen ryöppäämisen sijaan.
i201
26.04.2008 Pehmeät puuliuskat on puristettu muottiin ilman liimaa.
i202
26.04.2008 Hetken viilennyttyään liuskat pysyvät uudessa muodossaan.
i203
27.04.2008 Nyt liuskojen välissä on epoksia ja pakka on puristettu uudelleen muottiin.
i204
01.05.2008 Vapun aikaan tapahtui sellainen ihme, että mänty näyttää muuttuvan mahongiksi. Ehkei ihan, mutta epoksi saa katteekseen punertavaksi sävytettyä uv-suojaa.
i205
10.05.2008 Palkinkannattimet ruuvattuna ja liimattuna. Kaarista skrabasin alta lakkaa pois tartuntapinnaksi liimalle. Toinen puoli vielä puristimissa. Runko tuli kerralla astetta jäykemmäksi.

Kannattamissa on vielä säätövaraa eli muotoonhöyläys tapahtuu paikalla.
i206
30.05.2008 Kesän kynnyksellä ensimmäistä kertaa ulkoilmassa. Kylkien virheet näyttävät hiomattoman epoksin kiillossa vieläkin pahemmilta. Tässä odottamassa pesua tiskiaineella ennen pinnan hiomista.
i207
01.06.2008 Pinta on tässä karhunkielilaikalla tehdyn märkähionnan jäljiltä ennen hiontajäämien pesua. Seuraavaksi pintaan on tarkoitus vetää pakkelia päälle.

Peräpeilin käsittely jää myöhempään vaiheeseen.
i208
01.06.2008 Tekijä on yllätetty puskasta paketoimasta pakkomiellettä pressuihin.
i209
07.06.2008 Ennen pakkelointia hioin vielä lisää himmeyttä. Tällä kertaa kuivana ja nasse naamalla. Kuvan ottamisen jälkeen käytin pölyjen poistoon harjaa ja imuria. Viimeinen silaus asetonissa uitetuilla rievuilla.
i210
08.06.2008 Pakkelointiin käytin valmista epoksimassaa jolla työskentely oli melkein miellyttävää. Voin vain kuvitella tuskan määrää jos olisin ryhtynyt itse sekoittelemaan epoksista ja täyteaineista jonkinlaista tahnaa.
i211
28.06.2008 Keulaan laminoitu käyrä on askarreltu paikalleen ja liimattu kiinni.
i212
28.06.2008 Ruorirattaan puuosat on puhdistettu vanhasta lakasta, uitettu jokunen aika pellavaöljyssä ja kuivuneet aikansa. Nyt on päälle vedetty ensimmäinen kerros ohutta lakkaa.
i213
28.06.2008 Lommolla olevat kohdat on hiottu ja epoksipakkelia on lisätty. Ensimmäisellä kierroksella en arvannut vetää tarpeeksi paksua kerrosta kun en tiennyt mikä tämän aineen hiottavuus on. Hyvin olisi voinut vetää kerralla reilummin.
i214
12.07.2008 Pakoputken läpivienti tuli postista. Asennus saa odottaa vielä jonkun aikaa.
i215
16.07.2008 WWW:ssä on muitakin W-koneiden harrastajia. Ei voi kuin hämmästellä Googlen mainostusalgoritmien täsmäosumista. Kuten alkuperäisen kuvan omistaja laittamattomasti toteaa: "Hah! Ei huano, no toihan onkin parasta mahdollista a-viihdettä. Siis moottorien ja paattien ruuvailu... "Lisää...
i216
19.07.2008 Kun rovi oli hiottu ulkona ja sitä nostettiin takaisin sisälle keulassa oleva tikku tökkäsi maahan ja repesi. Liimaus pitää - puu ei.
i217
19.07.2008 Hiottuna ja pestynä odottamassa maalausta.
i218
19.07.2008 Peräpeili piiloon.
i219
19.07.2008 Ensimmäinen puolikas. Purkista riittää tällä kulutuksella kuuteen kerrokseen.
i220
19.07.2008 Samalle päivälle ehti vielä telaamaan toisen kierroksen. Maali on 2-komponettista epoksiprimeria.
i221
20.07.2008 Aamulla oli tämän näköistä. Taas yksi askel lähemmäs loppua.
i222
20.07.2008 Muutamia valumia hioin vielä pois ja täyttelin näkyviä koloja epoksikitillä.
i223
28.07.2008 Peräsimen ensimmäinen sovitus. Mitoitus ja kokoonpano osui melkein kohdalleen huolimatta pastilliaskinkanteen tehdyistä piirustuksista.
i224
29.07.2008 Peräsimen alatuki on sen verran järeää ainesta, että kölipuusta jyrsitään hiukan pois.
i225
30.07.2008 Peräsimen osat ja rovi on nyt pohjamaalattu. Rovi on maalattu seitsemän kertaan. Pinta on kuin muovia.
i226
06.08.2008 Viisi kerrosta pintamaalia ja kaksi välihiontaa myöhemmin. Alaselkäkipu tuli seuralaiseksi kolmannen maalauksen jälkeen, joten hampaat irvessä on edetty.

Rovi on käännetty perä oven suuntaan, jotta jatkossa saa tilaa työskennellä akselin kanssa.
i227
08.08.2008 Kertakäyttömukit ja lusikat olivat käteviä maalikomponenttien mittauksessa. Keittiökäyttöön tarkoitetuista kipoista asteikot tuppasivat katoamaan näkyvistä.

Maalit ovat melkoisia aineita, sillä mittavälineet sulivat kasaan.
i228
08.08.2008 Pinnan laatu riittää ainakin toistaiseksi tällaisena.
i229
15.08.2008 Peräsimen alatuenta kiinnitetään köliin neljällä pultilla, joille upotettavat ankkurit valan epoksiin.

Porausjiginä käytin suoraan puukappaleeseen porattua kohtisuoraa reikää.
i230
16.08.2008 Vajan ovella käy tasainen humina. Ampiaiset ovat olleet ahkerina.

Kun ampiaiset edelleen ovat vähissä en ole raaskinut pesää hävittää. Toistaiseksi rinnakkaiselo on sujunut ilma ongelmia.
i231
16.08.2008 Epoksi on kuivumassa. Reikien seinien kastelemiseen käytin naulaa mäntänä. Ankkurin reikiä on tukittu teippiin kierretyillä pulteilla.
i232
17.08.2008 Peräsimen teossa metallimiehen ja puuamatöörin toleranssit eivät kohtaa. Tarvitaan enemmän klappia metallipuolelle.
i233
17.08.2008 Ohjeita peräsinakselin uutta mitoitusta varten.
i234
23.08.2008 Kölilistaan poraan reikiä 15 sentin välein. Aloitin päistä ja pingotin väliin ohjaimeksi linjalangan.

Pora tekee listasta kaunista kiekuraa, mutta tässä katkesi terä kesken työn.
i235
23.08.2008 Keulan äkkiväärä mutka vaatii muutakin kuin käsivoimaa.
i236
24.08.2008 Ohajuskvadrantista tulee järeä. Viisi kertaa 6 millin vaneria.
i237
24.08.2008 Pakkaa on kevennetty kahdella reiällä. Kolmeen keskimmäiseen levyyn on jyrsitty kanavat vaijeria varten, jotka tässä on täytetty liimauksen ajaksi letkunpätkillä.
i238
24.08.2008 Pakka on liimattu ja laitettu puristuksiin. Muovipussit suojaavat ylipursuavaa epoksia tarttumasta alustaan.
i239
24.08.2008 Kölilista on liimattu ja varmistettu ruuvein. Massaa on myös ruuvien kantojen päällä odottamassa siivoamista.
i240
24.08.2008 Peräsin on nyt paikoillaan, mutta kaipaa vielä pieniä muutoksia.
i243
07.09.2008 Kannen teko on vaatimattomassa alussaan. Palkinkannattimet on höylätty laidan kanssa tasaan ja kaksi poikittaista tukilistaa on sovitettu paikoilleen.
i244
07.09.2008 Rovi on taas kääntynyt pohja alaspäin. Tarkoitus on ettei käännöksiä enää tehdä.

Vuosisiivous telakalla on myös tehty ja haalarit on laitettu naulaan.
i241
07.09.2008 Uusitun peräsinakselin pituus on riittävä.
i242
07.09.2008 Ohjauskvadrantti roikkuu maalaamossa, missä myös moottoripeti on saanut lisää lakkaa pintaansa.
i245
20.09.2008 Moottoripeti on liimattu ja pultattu paikoilleen.
i246
21.09.2008 Jotain tällaista tästä kehkeytyy. Vaijerin juoksut ovat vielä mietinnässä ja kvadrantin kiinnitys akseliin puuttuu.

Tarkoituksena on, että akseli saadaan tarvittaessa nostettua kannen läpi ylös.
i247
21.09.2008 Vähän kerraallaan kohti neitsytmatkaa. Puupalikoitten veistely ja sovittelu on tylsää puuhaa.
i248
27.09.2008 Kvadrantin kiinnitys peräsinakseliin. Terveisiä Keuruulle.
i249
27.09.2008 Plokit paikoillaan ja narulla testasin ohjauksen toimivuutta. Pakoputken läpivienti on hiukan hilkulla, mutta pitäisi onnistua.
i250
28.09.2008 Kansiin tulee alle 6,5 millin vaneria. Arvelen sen ja laudoituksen olevan sen verran jäykkää, että pieni takakansi pysyy muodossaan yhdellä välituella.
i251
28.09.2008 Aihiot aseteltuna paikoilleen.
i252
04.10.2008 Vanerikappaleet viistetään jatkojen kohdalta. Tein nämä vähän sinnepäin rälläkällä. Väliin tulee kuitenkin sideaineeksi ja täytteeksi paksunnettua epoksia.
i253
04.10.2008 Laitoin enempiä empimättä lisätuet takakannen alle. Samalla saan kiintopisteen pakoletkun ripustukselle.
i254
05.10.2008 Ilman isompia ongelmia sain vanerin paikoilleen. Palojen muotoiluun on käytetty pistosahaa, höyliä ja rälläkkää, kiinnitykseen epoksia ja haponkestäviä ruuveja. Viimeistely on tehty paikalla. Edessä olevan talven varalta vaneri on pintakäsitelty epoksilla, jotta homeella olisi vähemmän tarttumapintaa. Peräsinakselin kohdalla on veneromuliikkeestä löytynyt pronssinen läpivienti.Lisää...
i255
19.10.2008 Potkuriakseli ja taliboksi on laitettu paikoilleen. Arvaan, että tässä tulee vielä monta kertaa manailtua, ennen kuin W-1 on asianmukaisesti paikallaan potkuria pyörittämässä.
i256
19.10.2008 Tekemistä tulikin sitten jatkettua syksyn mittaan. Kiitos huonon sienisadon aikaa jäi muulle harrastamiselle.

Tähän kuvaan on hyvä lopettaa rakennuskausi 2008. Rovi on maalattu, kansirakenteet ovat alulla, potkuriakseli on paikoillaan samoin pakoputkenpään ja pakoletkun asettumista on testattu. Oikeastaan kaikki minkä ajattelin tänä vuonna tekeväni toteutui.

Vajan lattia on vaihteeksi taas kertaalleen näkyviltä osin tyhjennetty lastuista ja puruista.
Sivun alkuun