i121
29.01.2007 Wickströmin öljynpainemittari on kokenut ainakin ulkoisesti kovia. Lasin lisäksi myös metallivaippa on halki.

Jos kenenkään miljoonalaatikossa lojuu ylimääräistä mittaria niin kiitollisuudella hierotaan kauppoja. Vinkit palautesivun tai sähköpostin kautta.
i120
29.01.2007 Vesipumppua olen talvipuhteina siistinyt ikiaikaisesta moskasta. Vanhassa messingissä on oma viehätyksensä.
i123
03.03.2007 Kevättalvisen tekemättömyyden käytyä sietämättömäksi ajattelin kokeilla onnistuisiko rovin kääntäminen ilman isompaa seuruetta.

Keulasta ja perästä kiinni kuormahihnoilla ja ylös.
i124
03.03.2007 Jigi piti purkaa paikalla sillä se painoi huomattavasti enemmän kuin runko, eikä liikkunut käsipelissä ulos hangen suuntaan lainkaan.

Ennen kääntämistä laitoin vielä kolmannen hihnan keskelle.
i125
03.03.2007 Sisäpuolelta rimoitus näyttää paljon paremmalta kuin osasin odottaa. Rakenne kesti hyvin kääntämisen ja taisipa runko hetken seistä kyljelläänkin.

Oikeinpäin käännettynä vene vaikuttaa paljon leveämmältä kuin olleessaan nurin jigin päällä.

Taustalla näkyvät urheiluvälineet.
i122
03.03.2007 Sylinterinkansi - onko tehty bensalla vai petroolilla kulkevaksi?
Töhnä kannessa ei ole karstaa vaan muttereiden säilytysöljyä.
i126
03.03.2007 Paja alkaa taas olemaan toivottoman ahdas. Purettu jigi on vielä kasoissa ja odottaa muuta käyttöä.

Hartsin ja kuitumaton valumat veistelin taltalla irti sormia repimästä.
i127
01.04.2007 Pu-liiman valumista isoimmat lähtivät skrabaamalla ja samalla tuli tietysti pintaan myös pieniä naarmuja. Keulasta on jo hiukan kokeiltu hiomakoneella. Sopiva paperin karkeus tähän liiman ja puun seokseen olisi ehkä ollut 60, mutta eipä satttunut käsillä olemaan kuin 8-kymppistä.
i128
06.04.2007 Enimmät karkeudet on hiottu pois. Sisäpuolelta näkyvät nyt rimojen taivuttelun vaikeimmat kohdat pieninä irvistävinä rakoina.

18 millinen mäntyrima lienee hiukan jäykempää kuin rakennusohjeissa ensisijaisesti suositeltu tuija, mutta eipä tuotakaan tullut ajatelleeksi. Kiperimmissä mutkissa olisi myös voinut käyttää ohuempaa rimaa, mutta eihän nuo raot juuri ulkopuolelle tehdessä näkyneet.
i129
06.04.2007 Onneksi raot eivät ole kovin leveitä taikka pitkiä, joten ongelma hoitunee työntämällä epoksia saumaan.
i130
06.04.2007 Toinenkin vuosi on täyttynyt tämän askareen parissa.
i131
20.05.2007 Kaarien laminointia varten sahasin noin 130 metriä 4 milliä ohutta rimaa yhdestä tuppeensahatusta mäntylaudasta. Ovatpahan valmiina orrella odottelemassa muiden rojujen seassa aikaa kun niitä tarvitaan.
i132
20.05.2007 Kaaririmojen kaivaminen esiin laudasta jätti ison pussillisen hienoa sahajauhoja, joista muutaman kourallisen sekoitin epoksiin ja paikkasin taannoisia ajatusvirheitä.

Ensin puupintojen kastelu kirkkaalla epoksilla ja sen jälkeen purulla jatkettu täyteaine.
i133
06.06.2007 Sisäpuolelle tulee puolet kevyempi kangas kuin ulkopuolelle eli n. 160 grammaa neliölle. Laitoin vuodat poikittain, sillä arvelin että en kerralla jaksa kyykistellä koko rovia.

Toisen vuodan kokeilen laittaa kahdessa osassa, mutta yhtälailla oli hankalaa saada emäpuun nurkat hyvin - ellei peräti vaikeampaa.

Kolmannen vuodan laitoin taas yhtenä kappaleena, mutta kastelin emäpuun epoksiin jo etukäteen ja annoin hiukan jämähtää ennen kuin laitoin kankaan paikalleen. Tämä vaikutti helpoimmalta tavalta.

Sisäpuolen työstäminen on huomattavasti hankalampaa kuin ulkopinnan.
i134
06.06.2007 Päivän saldo. Telasin vielä toisen kerroksen epoksia.

Kuormahihnat olin laittanut rovin ympärille jo aiemmin keväällä. Rimat olivat jonkin verran vielä kuivuneet ja aiemmin todetut saumojen aukeamiset olivat paikoin jo aika ilkeän näköisiä.

Kankaan alle täytin pahimmat raot selluloosakuiduilla paksunnetulla epoksilla. Kaikesta päätellen olisi ollut parempi tehdä epoksipinnoitteet molemmin puolin yhdellä kertaa - mutta meneehän se näinkin. Tulee vaan hiukan lisätöitä ja spaklattavaa myös ulkopuolelle
i135
07.06.2007 Neljännen vuodan laitoin taas kahdessa osassa, leikkasin muotoon ja laitan emäpuun kohdan omasta suikaleesta. Toteutus jäi nyt hiukan puolitiehen, sillä epoksit ottivat ja loppuivat.
i136
30.06.2007 Sisäpuoli on käsitelty epoksilla ja hiottu kauttaaltaan.

Edelliskesänä marketista hankittu epäkeskohiomakone päästi savut ulos ja takuulappu on jossain kateissa. Piti sitten hankkia toinen tilalle. Nyt satsasin malliin, jossa on mikrosuodatin edellisen onnettoman kangaspussin sijasta. Kuitin laitoin mappiin odottamaan viiden vuoden takuuajan umpeutumista.
i137
30.06.2007 Kaaret laminoin paikallaan mäntyliuskoista. Liuskat olen sahannut käsipyörösahalla yhdestä tuppeensahatusta mäntylankusta. Liuskojen paksuus on noin reilu 3,5 mm ja leveys noin 27 mm.

Ensimmäisen liuskan painoin paikoilleen rungon leveimmälle kohdalle. Loput liuskat naulasin nitojalla.

Rungon muoto oli syytä varmistaa nostamalla mallikaaret paikoilleen. Kohdistus tapahtui seuraamalla epoksin läpi kuultavia rimoitusvaiheen naulausjälkiä. Leveimmän kohdan venytyksen sai hoitaa rimanpätkä.
i138
01.07.2007 Eri vaiheissa olevia kaaria. Valmiiseen kaareen tulee neljä liuskaa. Näissä on enimmillään kolme. Keskiosassa kaariväli on 30 cm.
i139
09.07.2007 Kaaret on liimattu ja osittain jo siistitty. Liuskoja on yhteensä 96. Neljännen liuskan hioin ennen liimausta ja kiinnitin ruuvaamalla kun alemmat ovat enempi vähempi hienosahattuja ja niitattu paikoilleen. Hiomapölyllä saostettua epoksia on tietysti joka välissä noin 20+ grammaa per liitos.
i140
10.07.2007 Vannasputken mentävä reikä köliin syntyy pyörösahalla. Samoin yksi pahempi ajatushäiriö, joka paikkaantui ohentamalla hiukan kaaria varten sahatuista liuskoista jäänyttä ylijäämäpalaa.
i141
10.07.2007 Saunansytykkeitä köliaihiosta.
i142
18.07.2007 Vannasputken yläpuolinen osa kölistä on liimattu ja varmistettu kahdella 8 mm:n kierretangolla emäpuun toiselle puolelle. Läpiviennit ovat 10 mm. Tyhjä tila on täytetty juoksevalla epoksilla ja pultin kannat on upotettu 22 mm:n reikään joka on täytetty epoksin ja puupölyn seoksella.

Vannasputken reikä on nyt tehty. Prosessi ei ollut erityisen kunniakas, joten jätän sen lähemmän kuvauksen väliin. Olisi sen varmaan voinut tehdä viisaamminkin, mutta reikä siitäkin tuli.
i143
09.08.2007 Moottorin purku on meneillään, tässä joitakin irto-osia jo uudessa maalissa.
i144
09.08.2007 Kesä on mennyt vannasputken sorvaajan paluuta odotellessa (ja kuistin rakentelussa). Puutavarkauppiaalta löysin lankullisen irokoa, josta jo aloin sovitella kappaletta kölin alle. Tässä pientä täytetepalaa rakenteisiin, irokoa taustalla.

Tilasin sitten vannasputken toisesta pajasta - pitäisi tulla jo seuraavalla viikolla.
i145
15.08.2007 Vannasputki on urassaan valettu epoksin sisään ja isompia koloja on paikattu puulistoilla.
i146
15.08.2007 Tämä kaasutin on kärsinyt venepalossa, uimurit ja tiiviste ovat vaihdettavassa kunnossa. Nyt kansi on ollut viikon liossa ja tarkoituksena on poistaa hiukan nokea ja muuta mustaa. Piti ottaa kuva, että muistaa miten päin kukin osanen oli kiinnitettynä.
i147
15.08.2007 Olisiko ollut muutaman tunnin homma piilottaa vannasputki. Perälaakerin Kierteet on suojattu teipillä. Samoin pultin reikiä varten nyt niissä tilapäisesti olevat isomman koon pultit. Kölin alaosan kiinnipulttaus saa jäädä seuraavaan päivään.
i148
16.08.2007 Epoksin sisään jäävä köli on hiottu, kulmat pyöristetty ja ruostumattomat kierretangon pätkät on porattu paikoilleen.
i149
16.08.2007 Kangaskaistaleet on niitattu tilapäisesti kiinni.
i150
16.08.2007 Telasin kaksi kerrosta epoksia ja kolmannen levitin lastalla. Viimeiseen kerrokseen lisäsin selluloosakuituja antamaan sitkoisuutta jotta valuminen olisi vähäisempää. Flyygelipintaahan en tästä ole tekemässä - arvattavasti koko ulkopuoli pitää vielä pakkeloida kauttaaltaan.
i151
17.08.2007 Maalinpoistoaineella ja ksyleenillä saa ihmeitä aikaan - vaihdelaatikko on ulkoisesti kuin suoraan valimosta. Kuvan ottamisen jälkeen järjestelin rojut taas kerran uuteen järjestykseen ja vilautin hiukan harjaa lattialle.
i152
18.08.2007 Jatkoin köliprofiilia keulan suuntaan käyttäen alkeellista valumuottia. Täytteenä puulistoja joita painavat pinnan alle ruuvipuristimiin tukeutuvat naulat. Tehostimena puuparru.
i153
19.08.2007 Irokolankkuun porasin kuusi pultinreikää ja sahasin uraa epoksille - jälkimmäisestä en tiedä oliko tarpeen. Parru tulee kiinni 70 millisin ruostumattomin kansiruuvein. Porasin köliin hiukan ruuveja isommat enintään 2 senttiä syvät reiät toiveena että epoksi tukkisi ruuvit sisäänsä.

Ennen liimausta kaadoin reikiin juoksevaa epoksia niin paljon kuin puu sitä imi sisäänsä.
i154
19.08.2007 Ja tässä päätös tälle työvaiheelle vähäksi aikaa.
i155
19.08.2007 Tulevana talvena voi sitten suunnitella peräsintä kun noin suunnilleen mitat hiukan tarkentuvat.
i156
19.08.2007 Kohtuullisesti näyttää rautatavarakin olevan ojennuksessa.
i157
19.08.2007 Moottorin kaikki osaset on maalattu kolmeen kertaan välillä hioen.
i158
25.08.2007 Taas takapakkia, männänrenkaassa on murtuma, jonka tietty olisi voinut huomata aiemminkin.
i159
25.08.2007 Öljypumppu, kampikammion luukku ja korvat ovat paikoillaan. Edellinen kasaus oli tehty suurelta osin ilman tiivisteitä, nyt on tavoitteena saada kaikki paikoilleen.
i160
25.08.2007 Vaihteen toisessa korvassa oli ollut tiiviste ja korva täynnä öljyä. Toivottavasti syystä, että yksi pulteista oli alamittainen. Vaihdoin speksien mukaisen pultin, mutta laitoin varuilta myös tiivisteliimaa.
i161
25.08.2007 Enpä ajatellut vannasputkea tilatessani, että talipoksi pitäisi kiertää ruuvaten paikoilleen vannasputken päähän. Niinpä korvakkeet saivat tuta rälläkkää ja uuden muotoilun. Puupalikan toteutus on sama kuin kölissä eli sahattu kanava ja epoksilla kasteltua sahanpurua täytteenä. Toki pinnat on uitettu kirkkaalla epoksilla.
i162
01.09.2007 Traktorikaupasta löytyi standardi Fergusonin männänrenkaat - tuskin mitään viriviri erikoismetalleja. Eipä olleet hinnallakaan pilattuja.

Aiemmista renkaista ainakin yksi oli ollut väärinpäin ja uusiin verrattuna aika letkeän oloisia. Tulipahan nyt opiskeltua taas itselle uutta asiaa eli moottorioppia.
i163
01.09.2007 Joka paikassa lukee, että sylinteri on hyvä hoonata renkaita uusittaessa. Vasemmalla ennen ja oikealla jälkeen. Hoonauksen ollessa itselleni hiukan uutta vetelin vain 240:llä öljyssä kastellulla hiekkapaperilla pahimmat kiillot pois. Oikeiden työkalujen puuttuessa en tohtinut kovin ahnaasti hinkata saati käyttää karkeampaa kuviota.

(Varaosaksi jäävä sylinteri on arvattavasti paremmassa kunnossa, siihen tuskin tohdin itse koskea.)
i164
01.09.2007 Liimaa sylinterin alle jäävän tiivisteen yläpuolelle.
i165
02.09.2007 W-1 alkaa jo muistuttamaan itseään. Muistin kantaa osat "maalaamosta" ennen isompien yhdistämistä.

Isoisänaikainen bensakanisteri on edelleen käytössä.
i166
02.09.2007 Runko on nyt nostettu konstruktiovesilinjan mukaiseen asentoon ja kiilattu kiinni kevyehköihin telineisiin.
i167
02.09.2007 Tässä on haettu sivusuuntaista vaakatasoa. Peräpeiliin on ruuvipuristimin kiinnitetty pajan lattiaan ylettyvät tukijalat. (Sisäpuolen puutikut suojaavat peräpeilin pintaa). Aika äkkiä tuenta muuttui kiinteämpään muotoon. Pitkittäisuuntaista vesilinjan paikkaa osoittaa laudanpätkä emäpuun päällä.

Lastut tulevat kaarien kulmien pyöristämisestä.
i170
05.09.2007 Posti toi uuden uimurikammion tiivisteen kaasuttimeen. Vanha näyttää kuvassa paremmalta kuin onkaan, mutta hyvä kun pysyy hapertumiselta kasassa.

Tämä tiiviste käykin sitten vain siihen kevytmetalliseen kaasuttajaan (VBN). En siis ollut tarkkana taaskaan, mutta pitää toki saada varajärjestelmätkin kuntoon joten varsinaista vahinkoa tässä ei käynyt. Taidan veistellä pronssikaasuttajaan sopivan tiivisteen itse.

Naapurimaan kauppiaalla näkyyy olevan vielä Solexin uimureitakin myynnissä.Lisää...
i171
08.09.2007 Moottoripedin teko alkoi yhdistämällä kaksi lankkua Wickströmin korvissa olevien kiinnitysreikien etäisyydelle toisistaan. Seuraavaksi tälle suorakaiteelle etsitään paikka suhteessa veneen keskilinjaan.
i172
08.09.2007 Keulan puoli myös keskelle ja merkinnät veneen runkoon mihin kohtaan moottoripedin lopullinen sijoitus tähdätään sivu- ja pitkittäisuunnassa. Sitten lähdetään lankuista hakemaan rungon muotoa eräänlaisella suuntapiirtimellä.
i173
09.09.2007 Ensimmäinen raakamuotoilu täsmäsi jo aika hyvin ainakin kaarien päälle aseteltuna. Seuraavassa vaiheessa tehdään kaarille aukot.
i174
10.09.2007 Uimurikammion tiivisteen valmistaminen meni harjoitteluksi. Ensimmäiseen versioon skannasin vanhasta tiivisteestä kuvan, jonka liimasin tiivistepahvin päälle.

Aikojen saatossa tai kaasuttajan todistaman venepalon vaikutuksesta alkuperäinen tiiviste oli kutistunut ja myös askartelemani tiiviste osoittautui liian pieneksi.

Huomasin myös, että pienet aukot olisi helpompi tehdä ennen isompien reikien irti leikkaamista.
i177
10.09.2007 Seuraavan version tekemisen aloitin piirtämällä uudet ääriviivat skannerilla kopioituun tiivisteen kuvaan, leikkasin pienet reiät, ruuvasin tiivisteaihion kaasuttimeen kiinni ja leikkasin lopulliseen muotoonsa paikallaan.

Uimurikammiossa on uusvanhat uimurit jo paikoillaan. Kolmesta ja puolesta kaasuttajasta pitäisi saada 2 toimivaa. Yksi pronssinen ja toinen harmaasta metallista.
i178
19.09.2007 Wiku on kasassa ja kipinä on hieno. Enemmät testiajot jäävät tuonnemmaksi.
i179
20.09.2007 Testiajon jälkeen. Mustaa töhnää näkyy kaasuttajan imuaukon edessä. Kulki kuin unelma - siihen nähden, että olisi voinut olla täysin mykkäkin.

Näinhän ei saa tehdä, että ajaa kuivalla koneella, mutta luonto voitti järjen. Eipä tuossa letkussa paljoa bensaakaan ollut.

Voit katsoa tai ladata videon tästä.

Eli lapsen riemua uuden lelun kanssa. K-15: sisältää ruman sanan.

"Siinä käynnistys videossasi taisi olla sytytys hiukan aikaisella? Kun sytytyksen kääntää käynnistyksen ajaksi myöhäiselle, ei sen pitäisi rytkiä tuolla lailla taaksepäin. Tuossa voi nimittäin jo mennä harvinainen veivi yli laidan... Mutta näytti tuossa, ettei säätövara oikein riittänyt, joten magneettoa voisi kokeilla kääntää hiukan. Sitten voi kampeakin käytellä hallitusti käsillä eikä jalalla alistaen :=) Käynnistysvetoon ei tarvitse heittää vauhtia, riittää että kone menee puristuksesta yli, silloin kipinä ja bensa hoitavat kyllä loput." MÖsteri
i180
20.09.2007 Noin kaarien kokoiset aukot.
i181
20.09.2007 Moottoripenkin kiinnityskohtaan vedin teipit ja teipin päälle tervaa...
i182
20.09.2007 .. tervasta jää jäljet niihin kohtiin joissa on pois otettavaa. Höyläyskertoja arvaten kymmenkunta, jonka jälkeen peti asettui keikkumatta paikalleen.
i183
20.09.2007 Lopuksi tein aukoista hieman siistimmät.

Syysilta on jo käynyt niin hämäräksi, että petromaxi on sytytetty.
i188
20.09.2007 Rakennuskaudella 2007 vajassa oli ahkeroinut joku muukin. Ilmeisesti jollakin oli tarkoitus pitää talvipesää nurkissa.

Kesällä 2009 oivalsin asialla olevan kekomuurahaisten, jotka taas olivat kuskanneet ämpärillisen roskaa sisälle. Kivijalan juuressa on pesä, mutta sisäpuolelle koottu kasa on täysin ilman mitään struktuuria.
i186
20.09.2007 Peräsinakselin läpivienti piti tehdä nyt, että saa katsottua oikeat mitat peräsimelle.

Piirustuksiin nähden lienee jo niin paljon heittoa, ettei mitoitusta uskalla jättää yksin suunittelijan näkemysten varaan.
i187
20.09.2007 Hienoa puutavaraa. Laudat on lyöty saunan seinään joskus samoihin aikoihin kun aloittelin "maallista vaellustani". Samainen sauna on purettu Päijänteen saaresta vuonna 1988, kun vanhempien kesämökkiä laitettiin nurin.

En ole näitä raaskinut aiemmin käyttääkään.
i189
20.09.2007 Tarkat mitat peräsimen piirustusten muokkausta varten.
i190
20.09.2007 Kansirakenteiden teko pitää aloittaa jo nyt jotta saadaan peräsinakselin pituus selville. Kansi nousee laidoilta 5 cm.
i191
20.09.2007 Peräpeili ja yksi poikkituki on höylätty valmiiksi. Myös peräsinakselin mitat tulivat selviksi.
i184
21.09.2007 Moottoripedin päistä pitää ottaa pois liian korkealle nousevaa. Toisaalta taas kun tämä korkeus ei riitä wikun asentamiselle, niin moottorin vaatimat korotukset tehdään lisäämällä puuta oikeaan kohtaan, mutta sahauksen vedän koko pituudelta. Vatupassilla haetaan linjat.
i185
21.09.2007 Tässäkin saumassa oli yllättävän paljon purua?!
i192
04.10.2007 Pohjatukki saa muotonsa.
i193
07.10.2007 Pohjatukit ovat paikoillaan ja kölin läpi tulevat pultinreiät on valettu täyteen epoksia, mutterit kierretty päähän ja ylimääräiset katkaistu pois.
i194
07.10.2007 Moottoripetiä on korotettu ja rakennelmaa vahvistetaan pystysuuntaisin puukappalein, joille tässä jyrsitään uraa.
i195
07.10.2007 Kölin alla olevan irokoparrun keulimmainen kiinnitysruuvi oli tehnyt särön emäpuun pintaan. Piti sitten lyhentää ruuvia sisäkautta rälläkällä ja täyttää syntynyt kolo epoksimassalla.

Samaa massaa on levitetty emäpuun molemmin puolin. Kertakäyttöinen ruokailuveitsi osoittautui erinomaiseksi lastaksi epoksinlevitykseen - niin litkun kuin paksunnetunkin laadun kanssa.
i196
07.10.2007 Laserilla piirtelin vesilinjan paikkaa.
i197
07.10.2007 Osat ovat paikoillaan, mutta moottoripedin kiinnittäminen jää tuonnemmaksi. Etummaisen pohjatukin vasenta päätä saa hiukan vielä laskea.
i198
16.11.2007 Veneen varustelu on päässyt vauhtiin. Blingblingiä hankitaan sitä mukaa kuin kohdalle sattuu.

Saa nähdä pääseekö mukaan lopulliseen toteutukseen.
Sivun alkuun