i29
25.01.2006 Jotain tämän tyyppistä kaavailen riman muodoksi... lopullisessa speksissä 24 kutistui 20 milliin.
i30
25.01.2006 Kerrosvoileipärakenne: ytimenä puurimat. Päällä kuitukangas ja epoksi.
i36
09.04.2006 Ensimmäisen syntymäpäivän kunniaksi hankin koe-erän epoksia ihmeteltäväksi ja lähdin verstaalla käymään. Myöhäisestä ajankohdasta huolimatta lapioitavaa oli enemmän kuin kylliksi ja kelit liian viileät epoksihommiin.
i33
10.04.2006 Mallikaaret on sahattu suurimman leveyden mukaan. Ennen rimoitusta pitää liiat poistaa toiselta syrjältä. Listanpätkän avulla oikea kulma löytyi helposti. Työkalu oli saatavilla olevista paras, mutta rystyset tuli myös hoidettua karkealla lastulevyllä. Missä lienee taas kaikki työkäsineet piileksineet.
i31
11.04.2006 Muutaman tunnin hommasta jäi kasa purua. Paikkapaikoin pientä 'viilattavaa' jäi vielä rimoitusvaiheeseen.
i34
18.04.2006 Keularakenteet mietinnässä. Jos "emäpuun" laminointia varten olevat kiintopisteet olisi kiinnittänyt mallikaarien toiselle puolelle, niin tässä vaiheessa olisi säästynyt vuoleskelulta.
i37
29.04.2006 Lehdissäkin jo kirjoitellaan...Lisää...
i35
01.05.2006 Monissa olemassa olevissa projektikuvauksissa keulaan on kiinnitetty suorakaiteen muotoinen puu joka on höylätty paikallaan kolmion muotoon rimojen kiinnityspinnaksi. Kokeilin itsekin, mutta lopputulos ei ollut kovin vakuuttava. Seuraavassa versiossa päädyin sahaamaan ensin 'löysät pois' ja vasta sen jälkeen kohdistus paikalleen. Tuli suora, eikä höylän kanssa tarvitse temppuilla.
i38
25.05.2006 Peräpeilin rungoksi 12 mm:n vaneri ja päälle 9 mm:n tiikki. Epoksin paremman imeytymisen vuoksi rasvainen tiikki pyyhitään ensin asetonilla.
i39
28.05.2006 Epoksin sekoittaminen sujuu pelättyä helpommin digitaalisen keittiövaa'an ja lääkeruiskun avulla. Kokemuksen karttuessa jätin ruiskun pois, koska virhemarginaalit ovat muista syistä jo isommat kuin tippa sinne tai tänne. Digivaa'an verhoilin muovilla vaikka se onkin oma eikä keittiöstä lainattu.

Kuten tarkkaavainen lukija huomaa kuvalla ja tekstillä ei ole yhteyttä.
i40
28.05.2006 Peräpeilin askarteleminen jatkuu. Sisäpuolen rakenteet tulevat laminoiduksi laudoista.
i44
30.06.2006 Hiukan ajatusvirhettä - tai pikemminkin ajattelemattomuutta, joka teettää vähän lisätyötä myöhemmin. Joka tapauksessa perälaudan aihio on nyt oikeassa asennossa.
i45
30.06.2006 Keulankaan rakenteet eivät ole kovin sirot, mutta näitä voi ehkä vuoleskella myöhemminkin jos siltä tuntuu.
i46
30.06.2006 Emäpuun ainekset on liimattu epoksilla yhteen myös keulan ja perän kanssa. Epoksi oli nyt jonkun verran ärhäkämpää kun lämpötila oli yli 25.
i47
01.07.2006 Jigi lähestulkoon valmis. Pitkällä linssillä otettu kuva paljastaa silmälle, että käsivaralta tehty höyläys on hiukan kiero ja kaipaa vielä viimeistelyä. Teipinriekaleiden tehtävänä oli eristää mallikaaret emäpuun laminoinnissa valuvalta epoksilta. Ennen rimoittamista kaaret teipataan kauttaaltaan.
i48
02.07.2006 Peräpeilin viistoaminen ei ollutkaan pahempi juttu. Puuta olisi voinut olla hiukan enemmän, mutta tuo paikkaantuu myös epoksin ja täytepurun voimin. Nyt odotellaan sitten rimoja.
i49
06.07.2006 Rautakaupasta löytyi oikea pumppumeisseli ja vanhemman mallisia messinkiruuveja. Rimoihin uppoaa noin 300 ruuvia eli yhteensä 12 metriä ruuvattavaa. Ruuvin reikiä ajattelin kuitenkin tehdä sähköllä. Jostain syystä jäi taas toinen rasia käyttämättä, eli lopulta en lykännytkään ruuveja jokaiseen rimaan.
i50
20.07.2006 Männystä höylätyt rimat viimein pajalla, tuskin itse enää mahtuu sekaan.Lisää...
i51
20.07.2006 700 metriä tarkkuustyötä. Just niin kuin piti eikä melkein. Luulen, että Markku Pöppönen tekee puusta vaikka minkälaista listaa. Lisää...
i52
23.07.2006 Keulasta puuttuu piirustuksien mukaan 2 milliä, mikä luonnossa vastaa kahta senttiä. Taidan olla ainoa joka dokumentoi myös omat mokansa. Oikeasti ihmettelen, etten ollut aiemmin pannut merkille, mutta avaruudellinen hahmotuskyky ei ole parhaita vahvuuksiani.
i53
23.07.2006 Ensimmäinen rima on laitettu paikoilleen. Puukapulat painavat vasten mallikaaria (versio 1.). Keulan jouduin sittenkin höyläämään paikoillaan. Teippauksen tarkoituksena on estää liiman tarttuminen mallikaariin.
i54
23.07.2006 Toinen kierros menossa ja puristimilla on käyttöä.
i55
23.07.2006 Puukapulan versio 2. Teipillä päällystetty rimanpätkä joka naulataan kylkiriman läpi. Paitsi, että puristaa kylkiriman tiiviisti mallikaarta vasten, niin toimii myös ohjurina seuraavalle rimalle. Tällä lyödään taas kaksi kärpästä yhdellä iskulla; rimat asettuvat paikoilleen, eikä niitä tarvitse erikseen väliaikaisesti kiinniittää mallikaariin.
i56
23.07.2006 Pitkien pohdintojen jälkeen päädyin minäkin käyttämään rimoitukseen yksikomponettista PU-liimaa epoksin sijaan. Tätä voi laskea suoraan pullosta ja levittää nokalla. Liima on suunnittelijan suosittelemaa laatua. Päädyin tilaamaan tätä ihan ulkomailta, enkä lähtenyt kokeilemaan enemmän tai vähemmän vaahtoavien kaupan hyllystä löytyvien tuotteiden kanssa.
i57
23.07.2006 Ensimmäinen rimoituspäivä takana. Edessä lienee muutama leppoisa päivä ennen kuin tullaan rungon kiperimpiin muotoihin.
i58
24.07.2006 Toinen päivä rimasavotassa. Liima käyttäytyy hyvin ja ylimääräinen lähtee kuivana irti helpommin kuin epoksi. Värikään ei juuri poikkea männystä. Ymmärrän myös miksi pullon kyljessä kehoitetaan käyttämään suojakäsineitä - jos vaikka huomisesta lähtien.
i59
25.07.2006 Keularakenteet oli tuettu jigiin laudanpätkän avulla ja kiinnitetty puutapein, jotka nyt viimeistään pitää sahata poikki ja poistaa, että rovi voidaan aikanaan nostaa irti jigistä.
i60
26.07.2006 Rimoitus on oikeastaan aika tylsää ja aikaa vievää puuhaa, jota vielä muu lomanvietto haittaa. Rimoja ei parane liialla voimalla puristaa yhteen tai rimoitus lähtee irvistämään mallikaarista irti.
i61
30.07.2006 Ensimmäinen kilo liimaa loppui kun rimoja oli vedetty 21 kierrosta, eli noin 200 metrille. Rimoituksen suhteen on mielenkiintoinen vaihe menossa; kiristystä ja vetoa pitää olla lähes joka suuntaan. Rima kiertyy lähes 90 astetta puolentoista metrin matkalla ja tekee vielä mutkaa.
i62
31.07.2006 ... ja taas muutama rima lisää. Melkoista vääntämistä ja liiman kuivumisaikaa on parempi kunnioittaa.
i63
02.08.2006 Perän rimoja lyhentelin ennen kuin kaikki rimat ovat paikoillaan. Viimeistelyyn jäi vielä noin sentti ylimääräistä rimaa. Samalla liiman kuivumista odotellessa tulin purkaneeksi joitakin mallikaarien välisiä tukirakenteita keulapäästä siltä varalta, että rovin nosto pois mallikaarien päältä edellyttää jonkinlaisia purkuhommia.
i64
02.08.2006 Vain mielikuvitus tuntuu olevan rajana kiristystapoja keksiessä. Liimasauman työskentelyaika on 60-75 minuuttia...
i65
02.08.2006 ... mikä on aivan riittävää. Nopeammalla - sellaisella 15 minuuttisella - liimalla ei rimojen vääntely onnistuisi. Mallikaariin on sahattu toinen kierros reikiä ruuvipuristimille.
i66
02.08.2006 Lomalaisen työpäivään saa kohtuudella mahtuumaan 3 + 3 rimaa. Jos heräisi aiemmin ja jatkaisi iltaan niin ehtisi ehkä viiteen tai kuuteen kierrokseen. Rimojen kiinnityssuunta on nyt vaihtunut keulasta perän suuntaan koska kovimmat väännöt ovat nyt keulassa.
i67
03.08.2006 Pahenevaa vääntöä.
i68
05.08.2006 Jos loppu ei häämöttäisi, niin voisi olla vitsit vähissä.... läppäri sekosi sitten tapansa mukaan ja tätä sivua päivitetään taas elokuun loppupuolella.
i69
06.08.2006 Toisella liimakilolla 2 kertaa 26 rimaa. Toisen purkin suutin tuli sattumalta leikatuksi hiukan helpommaksi käyttää, joten liiman kulutus on ollut pienempää. Tämä näkyy myös vähempänä valumisena.
i70
08.08.2006 Sahatuista rimanpäistä näkee, että hyvälaatuisten rimojen kanssa on ollut ilo työskennellä. Liimavalumat puolestaan kertovat käytetyn PU-liiman poikkeuksellisen vähäisestä vaahtoamisesta.
i71
08.08.2006 Pintojen hiominen epäkeskokoneella alkoi jo tässä vaiheessa. Paperi on karkeutta 80. Hienompi ei pure riittävästi ja karkeampi syö liikaa puuta.
i72
10.08.2006 Ruuvipuristimille ei enää ole paljoa käyttöä. Rimojen päiden välinen sauma on ilkeän näköinen, mutta se tulee joka tapauksessa jäämään piiloon.
i73
12.08.2006 Muistuttaa jo venettä. Kauempaa katsottuna kaunis puupinta ei kuitenkaan kestä lähempää tutkimista vaan se peittyy aikanaan näkymättömiin.
i74
12.08.2006 Rimat ovat nyt taas vaihteeksi aika kinkkisiä yksin laitettaviksi. Ei tahdo kädet riittää.
i75
12.08.2006 Ruuvinkannat ja irvistäviä saumoja on massattu epoksin ja hiontapölyn seoksella.
i76
12.08.2006 Mallikaarien alla olleet kannattimet on purettu pois ennen puun pinnoittamista.
i77
12.08.2006 Rimojen päiden veistelyyn en kiinnittänyt suurempaa huomiota koska epoksi on hyvää massaukseen ja saumat jäävät lisäksi kölirakenteiden alle. Ruuveja tai pysyviä naulauksia en tässä vielä käyttänyt, koska höylää todennäköisesti tarvitaan vielä tasoitukseen.
i78
13.08.2006 Tunnelmakuvaa.
i79
13.08.2006 Massattuna ja viimeistelemättömänä.
i80
20.08.2006 Rimoituksen osalta on tehty mikä tehty. 64 paria rimoja jotka noin 2,5 kg liimaa pitää koossa. Ulkopuoli on hiottu, isommat kolhut massattu, pesty asetonilla ja vedetty teräslastalla nollakerros epoksia pintaan. Rakenteisiin ja päällystykseen on tässä vaiheessa mennyt epoksia vajaa 2 kiloa.
i81
26.08.2006 Kertaalleen epoksilla sivelty pinta on kauttaaltaan hiottu. Ennen epoksin levitystä viritin teltan pitämään enimmät koivunsiemenet loitolla ja kerämään lämpöä yön ajaksi. Lämmön kehitystä ja ilman kuivausta varten oli käytössä petroolilämmitin.
i85
26.08.2006 Lasikuitukangas painaa 300g/neliö ja on varmuuden vuoksi astetta tuhdimpaa mitä suunnittelija ilmoitti minimivahvuudeksi.
i86
26.08.2006 Kangas on leveydeltään sopivasti hiukan yli kyljen leveimmän mitan ja laskeutuu mukavasti. Kiinnitykset hoidin maalarinteipillä. Olisi ehkä voinut vetää nitojallakin, koska nyt kankaat hiukan liikahtivat ja alemman vuodan teipit oli hankala ottaa pois.
i87
26.08.2006 Kemikaalisekoittamossa on digivaaka, jogurttipurkki ja metallilasta. Silmien korkeudella roikkuu luettelo, jossa 10 gramman välein on valmiiksi laskettuna ainesosasten määrät. Yhdellä kertaa sotkin vain noin 150 gramman annoksia. Lasimaton hieroin kiinni pöydällä lojuvalla kumilastalla, teräksinen tuppasi tarttumaan kuituihin. Telaa en edes kokeillut, sillä ilmakuplat hoituivat lastalla tosi hyvin.
i88
26.08.2006 Ensimmäiseen kylkeen meni noin tunti. Toisen kanssa tuhrautui hieman enemmän sillä kankaaseen tuli muutamia vekkejä, jotka leikkasin auki ja tappelin kiinnitysteippien kanssa.
i89
26.08.2006 Kauempaa katsoen kohtuullisen näköistä jälkeä. Tässä on jo kaksi kerrosta epoksia joista toisen levitin mohairtelalla.

Maalikaukaloa tai muutakaan laakea astiaa en käyttänyt epoksin säilytykseen vaan kaadoin sekoitetun aineen suoraan purkista kyljille. Minkäänlaista kiirettä ei ollut eikä epoksi ehtinyt lämmetä.

Oma riesansa oli jatkuvasta annosten sekoittelusta, mutta arvelin levitystyön kokonaisuutena sujuvan helpommin ja riskittömämmin pienehkö ala kerrallaan.
i90
26.08.2006 Kolmanteen kerrokseen lisäsin pigmenttiä helpottamaan levitystä. Näkee paremmin minkälaista kerrosta saa aikaiseksi. Telan vaihdoin levempään, mutta ohuempaan - nyt joku 12 x 3 cm. Telojen suhteen en pihistellyt vaan heitin telat menemään kierrosten välillä. Elokuun ilta on jo käynyt sen verran hämäräksi että vaakaa ei näe lukea ilman Petromaxia. Teltassa on sopivan lämmin, sillä lämmitin on myös laitettu päälle.
i91
27.08.2006 Seuraavana aamuna vaja ei ollutkaan palanut. Epoksia on viidessä sivelyssä mennyt reilut viisi kiloa eli noin 0,5 kiloa per neliö. Vaikka aamulla oli sumuista ja kasteista, niin lämmitys oli pitänyt epoksin prosessit jotenkuten käynnissä. Amiinia oli tullut pintaan, mutta vain aavistus. Epoksin kerrosvahvuus on sitä luokkaa, että muutamat sojottavat lasikuidut ja hyttyset uskaltaa hioa ilman huolta siitä, että paljas puu olisi heti esissä.
i92
27.08.2006 Keväällä 2007 käännetään rovi sitten ympäri ja päästään rimojen liimauksen yhteydessä jonnekin piiloon valuneen liiman kimppuun. Kun ulkokuori nyt on kuidutettu ja epoksoitu, niin luulisi rimarakenteen selviävän vääntyilemättä yli talven säänvaihteluiden.
i93
14.09.2006 Veneeni tarvitsee kölin. Köli ei ole suuri, maksimikorkeus on noin 40 cm. Läpi vedetään vannasputki. Ajattelin laminoida männystä oheisen kuvan tapaan. Yksi lauta [B] kiinni runkoon [A], josta saadaan sitten linja varsinaisen kölin sahaukselle. Speksien mukaan köli pultataan 20 sentin välein emäpuuhun ja se kuorrutetaan epoksin (ja kuitumaton) sisään. Pultin reiät kyllästetään epoksilla + täytetään massalla. Piirustuksissa on käytetty massiivisempaa puuta, mutta ohje mainitsee, että köli voidaan toteuttaa eri tavoin.

Jostain syystä suhtaudun suurella kunnioituksella tätä köliasiaa kohtaan, ei ole mitään kokemusta aiemmasta.
i94
15.09.2006 Kölin rakentelu alkoi asettelemalla 15 millinen höylätty lauta paikoilleen... (Kuvassa mukana oleva skraba puree tehokkaasti epoksiin.)
i95
16.09.2006 .. ja jatkui asettelemalla langat kuviteltuihin mittoihin; keulassa 3 senttiä ja kölin takareunassa 95 milliä. Kynällä sitten sahauslinjojen kuvat lautaan.
i96
16.09.2006 Muotoon sahatun laudan paikka on piirretty roviin ja väliin jäävä epoksi on karhennettu oikeanpuolimmaisella laikalla. Sama sai toimia myös höyläämättömien puupintojen siivoukseen. Karhunkielen näköinen punertava taas tuntui toimivan oivallisesti pinnan hiomiseen.
i97
16.09.2006 Laudan alapinta on ensin karhennettu, kasteltu epoksilla kuten karhennettu osa rovista ja ruuvattu sitten paikoilleen sekä kiilattu suoraksi. Rako on täytetty selluloosakuidulla paksunnetulla epoksilla.
i98
16.09.2006 Kölilaudan vielä kuivuessa en malttanut olla kasaamatta kevyttä jigiä hahmottamaan kölin kokoa...
i99
16.09.2006 ... ja antamaan sahausohjeita varsinaisille kölilaudoille. Etupäässä kapeampaa kuin takapäässä.
i100
16.09.2006 Kölikappaleen ajattelin laminoida kahdessa osassa kun ruuvipuristimien koko ja määrä on rajallinen. Höyläämättömät laudat on hiottu karkealla laikalla tuoreelle pinnalle, pinnat on kasteltu kirkkaalla epoksilla ja väliin on laitettu sellukuidulla vahvistettua tavaraa.
i105
17.09.2006 Köliä rakennellessa kaivoin myös potkuriakselin esille. Takalaakeri näyttää olevan kunnossa, mutta vannasputkea pitää etsiä jostain kun ei tullut Wickströmin mukana. Varmistelin, että köliaihion mitoitus on riittävä. Konetta olin kokeeksi käynnistellyt ja ääni on kuin musiikkia korville.
i101
17.09.2006 Aamulla liimapuukappale jo pysyi kasassa ilman puristimia. Sovittelin sitä paikalleen, että pääsisin kokoamaan toista osaa.
i102
17.09.2006 Tässä toisen kappaleen laudat on kasattu paikalleen. Älysin piirtää kohdistusviivat kun en sitä ensimmäisen kanssa tehnyt. Näin sujuu liimaus rattoisammin. Sivuttaista pitoa sain poramalla puutappeja lautojen väliin. Tämän toisen kappaleen lautoja en enää muotoon sahannut, sillä muotoiltavaa on jo vähemmän tiedossa kuin ensimmäisen kappaleen pitempien lautojen kanssa.
i103
17.09.2006 Osa kaksi odottamassa kuivumista. Viimeisen lankunpalasen osasin sittenkin laittaa väärinpäin, onneksi ei tuossa kohdassa aiheuta ongelmia.
i104
17.09.2006 Tässä kohtaa epoksikerros on paksuimmillaan. Laudan paikoillaan pitäneet puukiilat on sahattu pois ja meikäläisen tekemäksi kohtuullisen siistiä työtä. Epoksin kuivumista valvoi pitkälle yöhön myös petroolilämmitin.
i106
30.09.2006 Kaareva muoto siirtyy rungosta köliaihioon.
i108
30.09.2006 Päätin olla hienostelematta. Aloitin sahaamalla poikittaiset urat merkkiviivaan saakka ja sitten irroitelin väiin jääneet liiat erilaisin käsi- ja sähkötyökaluin. Vannesaha olisi tietysti ollut parempi, mutta sellaista ei ole.
i109
30.09.2006 Köliaihio on edelleen kahtena kappaleena. Muotoilu olisi käynyt helpommmin jos ne olisivat olleet kiinni toisissaan kun piirtelin viivoja ensimmäiseen. Toisen kanssa meni nyhväämiseksi. Tämäkin on niitä piiloon peittyviä kohtia, mutta taidan tehdä keväällä uusiksi.
i110
01.10.2006 Mitta perälaakerin laipasta mutterin päähän on noin viisi senttiä pidempi kuin piirustuksessa ollut. Tästä tulee vähän kotiläksyjä talveksi, että saadaan peräsinkin kiinni.
i111
15.10.2006 Syksyn lämpimässä en malttanut odottaa kevääseen eikä tässä mitään vannesahaa tarvita.
i112
15.10.2006 Köliaihio istuu hyvin paikalleen.
i113
15.10.2006 Perälaakerin mittojen vuoksi päädyin lyhentämään köliä viidellä sentillä.
i114
16.10.2006 Aloitin moottorin paloittelun. Ainakin tiivisteet menevät uusiksi.
i119
29.12.2006 Välipäivät vietin halkosavotassa, mutta en malttanut olla laittamatta pohjamaalia sylinteriin.
Sivun alkuun