i166
02.09.2007 Runko on nyt nostettu konstruktiovesilinjan mukaiseen asentoon ja kiilattu kiinni kevyehköihin telineisiin.
i167
02.09.2007 Tässä on haettu sivusuuntaista vaakatasoa. Peräpeiliin on ruuvipuristimin kiinnitetty pajan lattiaan ylettyvät tukijalat. (Sisäpuolen puutikut suojaavat peräpeilin pintaa). Aika äkkiä tuenta muuttui kiinteämpään muotoon. Pitkittäisuuntaista vesilinjan paikkaa osoittaa laudanpätkä emäpuun päällä.

Lastut tulevat kaarien kulmien pyöristämisestä.
i171
08.09.2007 Moottoripedin teko alkoi yhdistämällä kaksi lankkua Wickströmin korvissa olevien kiinnitysreikien etäisyydelle toisistaan. Seuraavaksi tälle suorakaiteelle etsitään paikka suhteessa veneen keskilinjaan.
i172
08.09.2007 Keulan puoli myös keskelle ja merkinnät veneen runkoon mihin kohtaan moottoripedin lopullinen sijoitus tähdätään sivu- ja pitkittäisuunnassa. Sitten lähdetään lankuista hakemaan rungon muotoa eräänlaisella suuntapiirtimellä.
i173
09.09.2007 Ensimmäinen raakamuotoilu täsmäsi jo aika hyvin ainakin kaarien päälle aseteltuna. Seuraavassa vaiheessa tehdään kaarille aukot.
i180
20.09.2007 Noin kaarien kokoiset aukot.
i181
20.09.2007 Moottoripenkin kiinnityskohtaan vedin teipit ja teipin päälle tervaa...
i182
20.09.2007 .. tervasta jää jäljet niihin kohtiin joissa on pois otettavaa. Höyläyskertoja arvaten kymmenkunta, jonka jälkeen peti asettui keikkumatta paikalleen.
i183
20.09.2007 Lopuksi tein aukoista hieman siistimmät.

Syysilta on jo käynyt niin hämäräksi, että petromaxi on sytytetty.
i184
21.09.2007 Moottoripedin päistä pitää ottaa pois liian korkealle nousevaa. Toisaalta taas kun tämä korkeus ei riitä wikun asentamiselle, niin moottorin vaatimat korotukset tehdään lisäämällä puuta oikeaan kohtaan, mutta sahauksen vedän koko pituudelta. Vatupassilla haetaan linjat.
i185
21.09.2007 Tässäkin saumassa oli yllättävän paljon purua?!
i192
04.10.2007 Pohjatukki saa muotonsa.
i193
07.10.2007 Pohjatukit ovat paikoillaan ja kölin läpi tulevat pultinreiät on valettu täyteen epoksia, mutterit kierretty päähän ja ylimääräiset katkaistu pois.
i194
07.10.2007 Moottoripetiä on korotettu ja rakennelmaa vahvistetaan pystysuuntaisin puukappalein, joille tässä jyrsitään uraa.
i197
07.10.2007 Osat ovat paikoillaan, mutta moottoripedin kiinnittäminen jää tuonnemmaksi. Etummaisen pohjatukin vasenta päätä saa hiukan vielä laskea.
Sivun alkuun