i123
03.03.2007 Kevättalvisen tekemättömyyden käytyä sietämättömäksi ajattelin kokeilla onnistuisiko rovin kääntäminen ilman isompaa seuruetta.

Keulasta ja perästä kiinni kuormahihnoilla ja ylös.
i124
03.03.2007 Jigi piti purkaa paikalla sillä se painoi huomattavasti enemmän kuin runko, eikä liikkunut käsipelissä ulos hangen suuntaan lainkaan.

Ennen kääntämistä laitoin vielä kolmannen hihnan keskelle.
i125
03.03.2007 Sisäpuolelta rimoitus näyttää paljon paremmalta kuin osasin odottaa. Rakenne kesti hyvin kääntämisen ja taisipa runko hetken seistä kyljelläänkin.

Oikeinpäin käännettynä vene vaikuttaa paljon leveämmältä kuin olleessaan nurin jigin päällä.

Taustalla näkyvät urheiluvälineet.
i126
03.03.2007 Paja alkaa taas olemaan toivottoman ahdas. Purettu jigi on vielä kasoissa ja odottaa muuta käyttöä.

Hartsin ja kuitumaton valumat veistelin taltalla irti sormia repimästä.
i127
01.04.2007 Pu-liiman valumista isoimmat lähtivät skrabaamalla ja samalla tuli tietysti pintaan myös pieniä naarmuja. Keulasta on jo hiukan kokeiltu hiomakoneella. Sopiva paperin karkeus tähän liiman ja puun seokseen olisi ehkä ollut 60, mutta eipä satttunut käsillä olemaan kuin 8-kymppistä.
i128
06.04.2007 Enimmät karkeudet on hiottu pois. Sisäpuolelta näkyvät nyt rimojen taivuttelun vaikeimmat kohdat pieninä irvistävinä rakoina.

18 millinen mäntyrima lienee hiukan jäykempää kuin rakennusohjeissa ensisijaisesti suositeltu tuija, mutta eipä tuotakaan tullut ajatelleeksi. Kiperimmissä mutkissa olisi myös voinut käyttää ohuempaa rimaa, mutta eihän nuo raot juuri ulkopuolelle tehdessä näkyneet.
i129
06.04.2007 Onneksi raot eivät ole kovin leveitä taikka pitkiä, joten ongelma hoitunee työntämällä epoksia saumaan.
i131
20.05.2007 Kaarien laminointia varten sahasin noin 130 metriä 4 milliä ohutta rimaa yhdestä tuppeensahatusta mäntylaudasta. Ovatpahan valmiina orrella odottelemassa muiden rojujen seassa aikaa kun niitä tarvitaan.
i132
20.05.2007 Kaaririmojen kaivaminen esiin laudasta jätti ison pussillisen hienoa sahajauhoja, joista muutaman kourallisen sekoitin epoksiin ja paikkasin taannoisia ajatusvirheitä.

Ensin puupintojen kastelu kirkkaalla epoksilla ja sen jälkeen purulla jatkettu täyteaine.
i133
06.06.2007 Sisäpuolelle tulee puolet kevyempi kangas kuin ulkopuolelle eli n. 160 grammaa neliölle. Laitoin vuodat poikittain, sillä arvelin että en kerralla jaksa kyykistellä koko rovia.

Toisen vuodan kokeilen laittaa kahdessa osassa, mutta yhtälailla oli hankalaa saada emäpuun nurkat hyvin - ellei peräti vaikeampaa.

Kolmannen vuodan laitoin taas yhtenä kappaleena, mutta kastelin emäpuun epoksiin jo etukäteen ja annoin hiukan jämähtää ennen kuin laitoin kankaan paikalleen. Tämä vaikutti helpoimmalta tavalta.

Sisäpuolen työstäminen on huomattavasti hankalampaa kuin ulkopinnan.
i134
06.06.2007 Päivän saldo. Telasin vielä toisen kerroksen epoksia.

Kuormahihnat olin laittanut rovin ympärille jo aiemmin keväällä. Rimat olivat jonkin verran vielä kuivuneet ja aiemmin todetut saumojen aukeamiset olivat paikoin jo aika ilkeän näköisiä.

Kankaan alle täytin pahimmat raot selluloosakuiduilla paksunnetulla epoksilla. Kaikesta päätellen olisi ollut parempi tehdä epoksipinnoitteet molemmin puolin yhdellä kertaa - mutta meneehän se näinkin. Tulee vaan hiukan lisätöitä ja spaklattavaa myös ulkopuolelle
i135
07.06.2007 Neljännen vuodan laitoin taas kahdessa osassa, leikkasin muotoon ja laitan emäpuun kohdan omasta suikaleesta. Toteutus jäi nyt hiukan puolitiehen, sillä epoksit ottivat ja loppuivat.
i136
30.06.2007 Sisäpuoli on käsitelty epoksilla ja hiottu kauttaaltaan.

Edelliskesänä marketista hankittu epäkeskohiomakone päästi savut ulos ja takuulappu on jossain kateissa. Piti sitten hankkia toinen tilalle. Nyt satsasin malliin, jossa on mikrosuodatin edellisen onnettoman kangaspussin sijasta. Kuitin laitoin mappiin odottamaan viiden vuoden takuuajan umpeutumista.
i137
30.06.2007 Kaaret laminoin paikallaan mäntyliuskoista. Liuskat olen sahannut käsipyörösahalla yhdestä tuppeensahatusta mäntylankusta. Liuskojen paksuus on noin reilu 3,5 mm ja leveys noin 27 mm.

Ensimmäisen liuskan painoin paikoilleen rungon leveimmälle kohdalle. Loput liuskat naulasin nitojalla.

Rungon muoto oli syytä varmistaa nostamalla mallikaaret paikoilleen. Kohdistus tapahtui seuraamalla epoksin läpi kuultavia rimoitusvaiheen naulausjälkiä. Leveimmän kohdan venytyksen sai hoitaa rimanpätkä.
i138
01.07.2007 Eri vaiheissa olevia kaaria. Valmiiseen kaareen tulee neljä liuskaa. Näissä on enimmillään kolme. Keskiosassa kaariväli on 30 cm.
i139
09.07.2007 Kaaret on liimattu ja osittain jo siistitty. Liuskoja on yhteensä 96. Neljännen liuskan hioin ennen liimausta ja kiinnitin ruuvaamalla kun alemmat ovat enempi vähempi hienosahattuja ja niitattu paikoilleen. Hiomapölyllä saostettua epoksia on tietysti joka välissä noin 20+ grammaa per liitos.
i196
07.10.2007 Laserilla piirtelin vesilinjan paikkaa.
Sivun alkuun