i157
19.08.2007 Moottorin kaikki osaset on maalattu kolmeen kertaan välillä hioen.
i158
25.08.2007 Taas takapakkia, männänrenkaassa on murtuma, jonka tietty olisi voinut huomata aiemminkin.
i159
25.08.2007 Öljypumppu, kampikammion luukku ja korvat ovat paikoillaan. Edellinen kasaus oli tehty suurelta osin ilman tiivisteitä, nyt on tavoitteena saada kaikki paikoilleen.
i160
25.08.2007 Vaihteen toisessa korvassa oli ollut tiiviste ja korva täynnä öljyä. Toivottavasti syystä, että yksi pulteista oli alamittainen. Vaihdoin speksien mukaisen pultin, mutta laitoin varuilta myös tiivisteliimaa.
i162
01.09.2007 Traktorikaupasta löytyi standardi Fergusonin männänrenkaat - tuskin mitään viriviri erikoismetalleja. Eipä olleet hinnallakaan pilattuja.

Aiemmista renkaista ainakin yksi oli ollut väärinpäin ja uusiin verrattuna aika letkeän oloisia. Tulipahan nyt opiskeltua taas itselle uutta asiaa eli moottorioppia.
i163
01.09.2007 Joka paikassa lukee, että sylinteri on hyvä hoonata renkaita uusittaessa. Vasemmalla ennen ja oikealla jälkeen. Hoonauksen ollessa itselleni hiukan uutta vetelin vain 240:llä öljyssä kastellulla hiekkapaperilla pahimmat kiillot pois. Oikeiden työkalujen puuttuessa en tohtinut kovin ahnaasti hinkata saati käyttää karkeampaa kuviota.

(Varaosaksi jäävä sylinteri on arvattavasti paremmassa kunnossa, siihen tuskin tohdin itse koskea.)
i164
01.09.2007 Liimaa sylinterin alle jäävän tiivisteen yläpuolelle.
i165
02.09.2007 W-1 alkaa jo muistuttamaan itseään. Muistin kantaa osat "maalaamosta" ennen isompien yhdistämistä.

Isoisänaikainen bensakanisteri on edelleen käytössä.
i170
05.09.2007 Posti toi uuden uimurikammion tiivisteen kaasuttimeen. Vanha näyttää kuvassa paremmalta kuin onkaan, mutta hyvä kun pysyy hapertumiselta kasassa.

Tämä tiiviste käykin sitten vain siihen kevytmetalliseen kaasuttajaan (VBN). En siis ollut tarkkana taaskaan, mutta pitää toki saada varajärjestelmätkin kuntoon joten varsinaista vahinkoa tässä ei käynyt. Taidan veistellä pronssikaasuttajaan sopivan tiivisteen itse.

Naapurimaan kauppiaalla näkyyy olevan vielä Solexin uimureitakin myynnissä.

Lisää...
i174
10.09.2007 Uimurikammion tiivisteen valmistaminen meni harjoitteluksi. Ensimmäiseen versioon skannasin vanhasta tiivisteestä kuvan, jonka liimasin tiivistepahvin päälle.

Aikojen saatossa tai kaasuttajan todistaman venepalon vaikutuksesta alkuperäinen tiiviste oli kutistunut ja myös askartelemani tiiviste osoittautui liian pieneksi.

Huomasin myös, että pienet aukot olisi helpompi tehdä ennen isompien reikien irti leikkaamista.
i177
10.09.2007 Seuraavan version tekemisen aloitin piirtämällä uudet ääriviivat skannerilla kopioituun tiivisteen kuvaan, leikkasin pienet reiät, ruuvasin tiivisteaihion kaasuttimeen kiinni ja leikkasin lopulliseen muotoonsa paikallaan.

Uimurikammiossa on uusvanhat uimurit jo paikoillaan. Kolmesta ja puolesta kaasuttajasta pitäisi saada 2 toimivaa. Yksi pronssinen ja toinen harmaasta metallista.
i178
19.09.2007 Wiku on kasassa ja kipinä on hieno. Enemmät testiajot jäävät tuonnemmaksi.
i179
20.09.2007 Testiajon jälkeen. Mustaa töhnää näkyy kaasuttajan imuaukon edessä. Kulki kuin unelma - siihen nähden, että olisi voinut olla täysin mykkäkin.

Näinhän ei saa tehdä, että ajaa kuivalla koneella, mutta luonto voitti järjen. Eipä tuossa letkussa paljoa bensaakaan ollut.

Voit katsoa tai ladata videon tästä.

Eli lapsen riemua uuden lelun kanssa. K-15: sisältää ruman sanan.

"Siinä käynnistys videossasi taisi olla sytytys hiukan aikaisella? Kun sytytyksen kääntää käynnistyksen ajaksi myöhäiselle, ei sen pitäisi rytkiä tuolla lailla taaksepäin. Tuossa voi nimittäin jo mennä harvinainen veivi yli laidan... Mutta näytti tuossa, ettei säätövara oikein riittänyt, joten magneettoa voisi kokeilla kääntää hiukan. Sitten voi kampeakin käytellä hallitusti käsillä eikä jalalla alistaen :=) Käynnistysvetoon ei tarvitse heittää vauhtia, riittää että kone menee puristuksesta yli, silloin kipinä ja bensa hoitavat kyllä loput." MÖsteri
Sivun alkuun