Netti on ehdoton aarreaitta niksien, innoituksen ja ajantärväämisen maailmaan. Jos en olisi tutustunut muutamiin maailmalla toteutettuihin vastaavanlaisiin projekteihin ja näkemästäni rohkaistunut, niin en usko edes ryhtyneeni tähän rakennuspuuhaan.

Yritän nyt vastavuoroisesti omalta osaltani olla jatkamassa kokemusten jakamisen periaatetta dokumentoimalla veneenteon eri vaiheita. Opiksi tai varoitukseksi muille.

Lokikirjan rakenne noudattaa toistaiseksi niitä vaiheita - ajallisia tai loogisia kokonaisuuksia, joita kuvittelen edessä olevan. Päivityksiä yritän aikaansaada samaan tahtiin kuin harrastus etenee.

Syyskuun lopulla 2007 voin todeta olevani kutakuinkin aikataulussa. Luopuminen höyryvoimasta nopeutti konehuoneen eteen tehtyä - ja tehtävää - työtä, joten siltä osin ollaan edellä. Tätä kirjoittaessa mielessä väikkyy kesä 2009 mahdollisena neitsytmatkan ajankohtana.

i36
09.04.2006 Ensimmäisen syntymäpäivän kunniaksi hankin koe-erän epoksia ihmeteltäväksi ja lähdin verstaalla käymään. Myöhäisestä ajankohdasta huolimatta lapioitavaa oli enemmän kuin kylliksi ja kelit liian viileät epoksihommiin.
i37
29.04.2006 Lehdissäkin jo kirjoitellaan...

Lisää...
i92
27.08.2006 Keväällä 2007 käännetään rovi sitten ympäri ja päästään rimojen liimauksen yhteydessä jonnekin piiloon valuneen liiman kimppuun. Kun ulkokuori nyt on kuidutettu ja epoksoitu, niin luulisi rimarakenteen selviävän vääntyilemättä yli talven säänvaihteluiden.
i130
06.04.2007 Toinenkin vuosi on täyttynyt tämän askareen parissa.
i188
20.09.2007 Rakennuskaudella 2007 vajassa oli ahkeroinut joku muukin. Ilmeisesti jollakin oli tarkoitus pitää talvipesää nurkissa.

Kesällä 2009 oivalsin asialla olevan kekomuurahaisten, jotka taas olivat kuskanneet ämpärillisen roskaa sisälle. Kivijalan juuressa on pesä, mutta sisäpuolelle koottu kasa on täysin ilman mitään struktuuria.
i187
20.09.2007 Hienoa puutavaraa. Laudat on lyöty saunan seinään joskus samoihin aikoihin kun aloittelin "maallista vaellustani". Samainen sauna on purettu Päijänteen saaresta vuonna 1988, kun vanhempien kesämökkiä laitettiin nurin.

En ole näitä raaskinut aiemmin käyttääkään.
i198
16.11.2007 Veneen varustelu on päässyt vauhtiin. Blingblingiä hankitaan sitä mukaa kuin kohdalle sattuu.

Saa nähdä pääseekö mukaan lopulliseen toteutukseen.
i199
22.03.2008 Kohta tässä on mennyt kolme vuotta ja välillä maistuu jo puulle. Tässä kuitenkin mallikaaren uusiokäytön valmistelua.
i208
01.06.2008 Tekijä on yllätetty puskasta paketoimasta pakkomiellettä pressuihin.
i212
28.06.2008 Ruorirattaan puuosat on puhdistettu vanhasta lakasta, uitettu jokunen aika pellavaöljyssä ja kuivuneet aikansa. Nyt on päälle vedetty ensimmäinen kerros ohutta lakkaa.
i214
12.07.2008 Pakoputken läpivienti tuli postista. Asennus saa odottaa vielä jonkun aikaa.
i215
16.07.2008 WWW:ssä on muitakin W-koneiden harrastajia. Ei voi kuin hämmästellä Googlen mainostusalgoritmien täsmäosumista. Kuten alkuperäisen kuvan omistaja laittamattomasti toteaa: "Hah! Ei huano, no toihan onkin parasta mahdollista a-viihdettä. Siis moottorien ja paattien ruuvailu... "

Lisää...
i227
08.08.2008 Kertakäyttömukit ja lusikat olivat käteviä maalikomponenttien mittauksessa. Keittiökäyttöön tarkoitetuista kipoista asteikot tuppasivat katoamaan näkyvistä.

Maalit ovat melkoisia aineita, sillä mittavälineet sulivat kasaan.
i230
16.08.2008 Vajan ovella käy tasainen humina. Ampiaiset ovat olleet ahkerina.

Kun ampiaiset edelleen ovat vähissä en ole raaskinut pesää hävittää. Toistaiseksi rinnakkaiselo on sujunut ilma ongelmia.
i244
07.09.2008 Rovi on taas kääntynyt pohja alaspäin. Tarkoitus on ettei käännöksiä enää tehdä.

Vuosisiivous telakalla on myös tehty ja haalarit on laitettu naulaan.
i256
19.10.2008 Tekemistä tulikin sitten jatkettua syksyn mittaan. Kiitos huonon sienisadon aikaa jäi muulle harrastamiselle.

Tähän kuvaan on hyvä lopettaa rakennuskausi 2008. Rovi on maalattu, kansirakenteet ovat alulla, potkuriakseli on paikoillaan samoin pakoputkenpään ja pakoletkun asettumista on testattu. Oikeastaan kaikki minkä ajattelin tänä vuonna tekeväni toteutui.

Vajan lattia on vaihteeksi taas kertaalleen näkyviltä osin tyhjennetty lastuista ja puruista.
i266
26.06.2009 Alkuun olin ajatellut kanteen kotimaisia puita, sittemmin haikailin jotain mahongin näköistä, mutta sattumusten kautta päädyin paikallisen sahurin kenttäsirkkelin tuotoksiin. Ehkä ihan hyvä näin - uudet haasteet vielä auton katolla nipussa.
i272
05.07.2009 Tappiporaa ei ilmeisesti pitäisi käyttää vapaalla kädellä, koska sutta tulee kohtuuttoman paljon. Onneksi tarve on vähäinen.
i276
18.07.2009 Kevyt kenttäsirkkeli piti improvisoida, jotta kylkilistat saa sahattua ulos jonkun suurella vaivalla työstämistä irokopaneeleista. En taaskaan "muistanut" koko ajan pitää hengityssuojainta ja kurkun päässä tuntui aika häijyltä vielä useamman tunnin jälkeen.
i296
23.08.2009 Haisteltiin sen verran ulkoilmaa, että vedettiin ulos tarilerin päälle, traileri ympäri ja takaisin sisään ja trailerin toisesta päästä ulos. Seuraavaksi varmaan istutellaan moottoria sisälle, jolloin kokonaismassa taas kasvaa.
i297
23.08.2009 Yleinen harmaantuminen johtunee vajassa vietetyistä vuosista erilaisten hiontapölyjen ja liuotinhöyryjen kanssa.
i310
25.06.2010 Juhannuksen 2010 kunniaksi vedettiin lippu salkoon. Alkuperäisestä aikataulusta ollaan vain yksi vuosi myöhässä. Useamman vuoden vajassa oleskelu lähestyy loppuaan. Saa nähdä tottuuko enää elämään ulkoilmassa.
i313
16.07.2010 Vene ei ole vielä valmis, mutta ensimmäiselle koeajolle on tarkoitus mennä huomenna.
i314
17.07.2010 Vielä hetki...
i315
17.07.2010 Wickström on vielä käynnissä. Oikealla olevan tilapäisen bensatankin korkki on ruuvattu tiukasti kiinni seurauksin jotka ovat yleisesti tunnetut, mutta eivät tule aina ensimmäisenä mieleen.
i316
17.07.2010 "Pelastusvene" on onneksi mukana. Tässä mennään vielä eteenpäin.
i317
17.07.2010 Jossain vaiheessa selvisi pysähdyksen syy, mutta tässä jo taas "nautiskellaan". Matkan jälkeen meni myös kaasari vaihtoon ja sytytykselle haettiin täsmällisempää hetkeä. Lopullista bensatankkia edelleen odotellaan.
i322
25.07.2011 Kesän 2011 ensimmäisen koeajon jälkeen kaikki oli vielä hyvin. Toisella kertaa sain tarpeekseni W-1:n oikuista kun magneetosta loppui sähkö.

Telakalla siis taas ollaan ja ihmetellään mistä nuuka ihminen saisi hankittua toimivan pikkudieselin.
i323
17.09.2011 Uusi arviolta 40-vuotias Wickström odottamassa tulevaa kesää.
i324
26.04.2012 Isävainaa oli saanut vuonna 1946 luvan hankkia Kansanhuoltoministeriön ostokupongeilla 20 litraa bensiiniä ja yhden litran voiteluöljyä kulkeakseen veneellä Päijänteellä.

Lisää...
i325
04.08.2013 Ns. läpikäytynä hankitusta moottorista katosi öljynpaineet, venttiilit 2 millin karstassa ja kannentiiviste rikki. Samalla vaihdoin männänrenkaat, missä puuhassa käsien ja oikeiden työkalujen keskenloppuminen korvattiin luovuudella.
Kasaamisen jälkeen wikströmmi lähti käyntiin laakista ja käynti tasaisempi kuin aikaisemmilla yrityksillä.

Lisää...
i326
07.06.2014 Kehitys kehittyy. Ruutukuvio sääreen palaneena on hienompi kuin epämääräinen täplä.
i327
07.06.2014 Uusi akseli ja uusi potkuri paikalleen laittamista vaille.
Sivun alkuun